Saturday, 12 December 2015

VRT ontkent transfergeruchten Joos


De VRT ontkent de transfergeruchten rond Filip Joos. Zijn makelaar bevestigt dat er interesse is van verschillende buitenlandse zenders, maar weigert namen te noemen. Bij de VRT is er door de besparingen geen plaats meer voor dure voetbalanalisten. Het programma Extra Time zou zo één van zijn vaste gasten verliezen, en een stuk hoogdravendheid.

Er wordt bekeken of Filip Joos niet aan de slag kan als beursanalist bij het Journaal, aangezien dit eenzelfde type geleuter vereist. Filip Joos zelf zou een transfer naar Italië verkiezen aangezien hij de taal perfect spreekt, en er tot vervelens toe lyrisch over doet. Een uitleenbeurt aan de BBC behoort ook tot de mogelijkheden, al dan niet met aankoopoptie. In Engeland zijn de budgetten voor voetbalanalisten groter.

De zender herbekijkt ook de dure contracten met enkele Nederlandse voetbalanalisten. Deze rekenen steevast hogere verplaatsingskosten aan en sommigen zijn dan nog eens moeilijk te verstaan. Bovendien blijkt uit onderzoek dat ze niet noodzakelijk meer kennis van voetbal hebben dan de gemiddelde voetbaltoeschouwer. Dit gegeven geldt trouwens ook voor de Belgische analisten.

Er wordt nu bekeken of men geen gewone fans mee kan laten aanschuiven aan de studiotafel. Vereisten zijn het beheersen van de Nederlandse taal, een rits voetbalclichés kennen en accuraat kunnen beschrijven wat er op een voetbalveld gebeurt. Een diploma of hogere studies is een minpunt. Een verleden als hln.be commentator is een pluspunt.



Friday, 23 October 2015

Elke dag verdwijnt 1,5 ha bos

Het is een trend, en de verwachting is dat deze trend niet snel gekeerd zal worden: elke dag verdwijnt in Vlaanderen ongeveer 1,5 ha bos. Deze afname is een fenomeen dat zich al jaren voor doet, en is overgewaaid uit het buitenland. Vooral jongeren zetten er graag de schaar in. Maar ook ouderen pikken de trend op. Een bos schaamhaar is niet meer van deze tijd. Tussen de lakens houden de mensen het tegenwoordig graag proper en kort geschoren. En om die 1,5 ha hoeft niemand eigenlijk te treuren. Een glad speelveld versneld de balcirculatie. De vrijgekomen ruimte wordt dankbaar gebruikt door de dienstverlenende sector. En er wordt al eens een extra boom geplant. In een korte reactie laat Minister Joke Van Schauvliege weten dat de acties van Wouter Deprez, voor behoud van meer bos, dus ongepast en nutteloos zijn.

Friday, 16 October 2015

Telefoon problemen bij De Slimste Mens



Eventjes paniek gisteren tijdens de opnames van De Slimste Mens: de telefoons waarmee de grappen altijd doorgetelefoneerd worden, deden het niet. Anno 2015 gebruiken presentator Erik Van Looy en de panelleden weliswaar geen echte telefoons meer, maar vertrouwen op een ingebouwd communicatiesysteem in de presenteerdesk. Dit systeem liet het gisteren afweten. Doordat het systeem als onfeilbaar werd geacht, werd er tijdens de laatste edities minder en minder voorbereid en ingeoefend. Zodoende stonden de juryleden en quizmaster gisteren behoorlijk voor schut. De vondsten en grappen die spontaan ter plekke moesten bedacht worden, vielen lichtelijk tegen in vergelijking met de goed voorbereide en volledig uitgeschreven grappen. Bij Woestijnvis was niemand bereikbaar voor commentaar om het technisch defect te duiden. Onze telefoons bleven onbeantwoord. Of was het dat ook deze telefoons het lieten afweten?

Saturday, 19 September 2015

Dimitri Vegas en Like Mike investeren in USB-sticks



WILLEBROEK - De broers Dimitri en Michael Thivaios, beter bekend als Dimitri Vegas en Like Mike, hebben een belang opgebouwd van 5% in SanDisk. Dat meldt de krant De Tijd. SanDisk is wereldleider in flash memory storage solutions, en produceert USB-sticks, geheugenkaarten en harde schijven.

Het DJ duo gelooft dat de markt voor flash memory nog maar aan het begin van de groei staat. Vooral in DJ milieus is de USB-stick aan een steile opmars bezig. Dimitri Vegas licht toe: "Onze DJ-set maken wij op de computer en we zetten die dan op stick. Naar het schijnt zijn er ook DJ's die met platen draaien, maar ik zou niet weten hoe. In elk geval, wij kopiëren die USB-stick dan een paar keer, voor het geval we hem zouden verliezen. Mijn broer en ik hebben er elk één, en ook iedereen van het tour management heeft een stick, voor alle zekerheid. Tijdens een tournee hebben we al snel zo'n 100 USB-sticks nodig. Ook andere DJ's werken zo, tenminste de DJ's die ik ken."

Like Mike: "Aangezien we dus zoveel USB-sticks nodig hebben, en ook een beetje aangezien we niet meer weten wat met ons geld gedaan, kregen we een paar maand geleden het zotte idee om te investeren in de opslag technologie sector. Bringing the madness toegepast op onze beleggingsportefeuille zeg maar. Na de markt bestudeerd te hebben, zijn we uitgekomen bij SanDisk, wereldleider momenteel. Op deze manier besparen we toch snel 2000 euro per tournee, en we hopen ook dat de investering op lange termijn een appeltje voor de dorst opbrengt. We overwegen ook te investeren in knoppen, want mijn broer draait heel graag aan knoppen."

Thursday, 3 September 2015

Duitsland heropent oude deportatielijnen


Aan de stroom Syrische vluchtelingen lijkt geen einde te komen. In Griekenland en Hongarije wordt de plaatselijke bevolking overspoeld met asielzoekers, op doortocht naar Duitsland en Groot-Brittannië, de landen met de beste opvangsystemen. Het afleveren van de juiste papieren ter plekke, volgens de richtlijnen van het Schengen-akkoord, verloopt zeer moeizaam. De wachtrijen zijn lang en de administratie is chaotisch. Veel asielzoekers wachten hun papieren niet af en reizen op eigen houtje verder naar Duitsland en de andere Europese landen, vaak met desastreuze gevolgen.

Om de vluchtelingenstroom vlotter te laten verlopen, wil Duitsland de oude deportatielijnen heropenen. De lijn die hiervoor het meest interessant is, is de lijn Thessaloniki-Budapest-Auschwitz/Buchenwald/Dachau. Zij behoeft slechts een kleine opfrissing.

"Wir schaffen das"

Angela Merkel wil niet langer lijdzaam toezien hoe de opvang in het honderd loopt, en ze zegt dat Duitsland 'voldoende ervaring' heeft in deze materie. De vluchtelingenkampen kunnen met hedendaagse tenten ingericht worden, en ook het vervoer zal aan de normen anno 2015 voldoen. Voldoende sanitaire faciliteiten zijn aanwezig. Via opleiding en taalcursussen hoopt Duitsland de werkwillige arbeidskrachten snel te kunnen inzetten. Krupp en Siemens hebben als eersten verschillende vacatures aangeboden.

De vluchtelingen zijn enthousiast over het voorstel en zien hierin de ideale eindoplossing.



Saturday, 22 August 2015

Marc Coucke zoekt stand-in



Geen medium is tegenwoordig meer veilig voor Marc Coucke: Twitter, Facebook, het journaal, hij bespeelt ze allemaal. Maar die alomtegenwoordigheid eist zijn tol. Een dag telt maar 24 uren, en een mens kan maar op één plaats tegelijk zijn. Zeker nu zijn hit 'Couckenbak' hoge ogen gooit, wordt het de ondernemer wat teveel. Vandaar dat Marc Coucke een oproep lanceert om een dubbelganger te zoeken. Dit zal gebeuren via een nieuw programma op VTM: "Wie wordt de nieuwe Coucke?"

Kwaliteiten waaraan kandidaten moeten voldoen zijn in de eerste plaats een fysieke gelijkenis met Marc Coucke. Daarnaast ook een gevoel voor humor, spitsvondige quotes, spontane uitbundigheid, feestmentaliteit en enkele goeie dansmoves. Kunnen zingen of economische kennis is geen vereiste.

Mark Coucke hoopt de lookalike te kunnen inzetten op Vlaamse Kermissen en bedrijfsfeesten, om zijn hit Couckenbak te gaan zingen. De stand-in hoeft enkel te playbacken. Maar ook voor de bestuursraden van Perrigo zou de dubbelganger goed van pas kunnen komen. Het is namelijk telkens ver vliegen naar Michigan in de USA, en op die vergaderingen wordt toch niet veel besproken. Puur tijdverlies aldus de CEO. Bovendien weten ze daar hoegenaamd niet hoe Marc Coucke er uit ziet. De voetbal en de koers wil Marc Coucke wel nog op zich nemen, dat blijft zijn passie. Alsook de privé feestjes en TV schnabbels.

De duivel-doet-al zit trouwens niet stil en wil eind dit jaar Coucke Cola lanceren. Een frisdrank die je beschermt tegen schadelijke straling van je gsm. Iets om naar uit te kijken!

Tuesday, 26 May 2015

Electrabel verduidelijkt: "Het is ònze energie"



Via een persmededeling heeft Electrabel toegegeven dat de slogan 'Het is jouw energie' een marketingtruc was om de mensen aan te zetten tot een hoger energieverbruik. Electrabel gaf met de slogan verkeerdelijk de indruk dat de consument op enig moment in de energiecyclus eigenaar is van de energie, en excuseert zich hiervoor. Electrabel blijft eigenaar van de energie tot op het moment van het verbruik, alsook van de winsten die met de verkoop van energie gemaakt worden. Electrabel is formeel: "Het is onze energie."

Verkeerdelijk dachten enkele consumenten dat ze bij een coöperatieve aangesloten waren. Met alle voordelen van dien. Niet zo dus. De dure prijzen en wurgcontracten blijven van kracht. Electrabel bepaalt hoe de energie opgewekt wordt, aan welke prijs, en aan welke voorwaarden ze geleverd wordt.

Tenzij de consument beschikt over een accumulator of een of andere vorm van batterij, kan de energie van Electrabel niet opgeslagen worden. De geleverde energie wordt dus direct verbruikt, bij levering. Als dusdanig kan de consument dus op geen enkel moment eigenaar zijn van een hoeveelheid energie, en kan er dus nooit sprake zijn van 'jouw' of 'mijn' energie. Electrabel is producent en blijft altijd de eigenaar, tot de energie omgezet wordt in licht, beweging of warmte. Maar daarna is de energie onherroepelijk weg.

Electrabel hoopt dat met deze verduidelijking alle misverstanden over de eigendomsrechten van energie van de baan zijn.

Wat de bijproducten betreft van de energieproductie, zoals CO2 en nucleair afval, dat zijn dan wel weer zaken die tot de levenssfeer van de consument behoren. Electrabel: "Dat is ons probleem niet. Dat is jouw probleem." Kito vult aan: "Waf waf!"