Friday 8 December 2017

Verdiensten 'slimste mensen ter wereld' heel pover


De slimste mensen ter wereld, jaarlijks verkozen door media-agentschap Vier, kunnen weinig verdiensten voorleggen. Tot deze conclusie kwam een panel van klimaat-experten, trendwatchers, wetenschappers en bedrijfsleiders.

Sinds het ontstaan van het format in 2003, lijkt het er op dat geen enkele van de grote maatschappelijke problemen werd opgelost, ondanks het ter beschikking staan van de grootste breinen van het land. Er kan zelfs niet gesproken worden over vooruitgang. Enkele bekende dossiers die muurvast zitten, zijn het Eurostadion, de Lange Wapperbrug, en op internationaal vlak de Joods-Palestijnse kwestie en de klimaatopwarming, naast vele andere.

Bert Kruismans, laureaat in 2005 en 2011 (de tweede keer zelfs als 'allerslimste' mens), in een reactie: "De druk van de maatschappij is enorm. Sommige van deze maatschappelijke problemen zitten al jaren muurvast. Ik kan wel een oplossing voorstellen, maar hoe kan ik de andere partijen daarvan overtuigen? Ik ben ook maar in dat format binnen gerold zonder te weten dat mij een loodzware taak wachtte. Eerlijk, ik wou gewoon mijn carrière een boost geven."

De enige die zijn hersencellen aan het werk zette ten dienste van de maatschappij was Wouter Deprez met zijn kritiek op de uitbreiding van transportmaatschappij Essers. Maar of de werknemers van Essers hiermee zo blij waren, valt te betwijfelen.

Bart De Wever, slechts tweede op de erelijst van 2008, kan in feite een mooier palmares voorleggen als burgemeester van Antwerpen. Hij wordt dagdagelijks met maatschappelijke problemen geconfronteerd.

De vraag dient dus gesteld worden of dit format echt de intelligentsia van België ontwaart. En of het niet eerder een opstapje is voor mediocre BV's.

No comments:

Post a Comment