Tuesday 1 April 2014

Dixie Dansercoer bekent dat wetenschappelijke expedities voorwendsel zijn om avontuurlijke reizen te maken

 Dixie Dansercoer, de bekende poolreiziger, heeft in een interview met de krant Le Soir toegegeven dat hij zijn 'poolexpedities' met een wetenschappelijk sausje overgiet om gemakkelijker sponsors te vinden. Uiteindelijk is het er hem enkel om te doen om er nog eens op uit te trekken en een avontuur te beleven.

'Al sinds mijn eerste expeditie, met Alain Hubert, in 1997-98, heeft de reismicrobe mij te pakken. De schoonheid van de poolgebieden is werkelijk adembenemend, verslavend bijna. Ik wist dat ik bij mijn terugkeer moeilijk mijn vrouw zou kunnen overtuigen om nog eens zo'n lange en dure reis te maken. Toen rijpte bij mij het plan om sponsors te zoeken die mijn passie willen bekostigen. Om die in de buidel te doen tasten, kon ik natuurlijk niet de waarheid vertellen, namelijk dat ik gewoon nog eens op vakantie wou gaan naar de Noordpool. Ik moest een hoger doel hebben. Zodus kwam ik op het idee om mijn reis om te dopen tot 'expeditie' en mijn doel te veranderen naar 'wetenschappelijk onderzoek', in plaats van gewoon avontuur en kicks. Een geniale zet zo bleek achteraf. De sponsors verdringen elkaar om mij geld te geven. Zelfs Ozone (kite producent nvdr) heb ik kunnen strikken. Zo kan ik niet alleen vlot over de ijsvlakten glijden, maar in de zomer ook lekker gratis gaan kiten, altijd met het nieuwste materiaal! (lacht)'

'In ruil daarvoor moet ik zogezegd wetenschappelijke gegevens verzamelen in verband met de klimaatopwarming. Piece of cake: in mijn rugzak zit een sensor die deze gegevens allemaal automatisch verzamelt, ik hoef daar eigenlijk niets voor te doen. Bovendien, deze gegevens kunnen ook met behulp van satellieten en weerstations verzameld worden. Maar goed, dat geheim kan ik natuurlijk niet aan mijn sponsors vertellen, of ik zit in no time zonder geld. (samenzweerderig lachje)'

'Na mijn Groenlandexpeditie overweeg ik om ook 'expedities' (maakt aanhalingstekens) op te zetten naar andere werelddelen. Zo overweeg ik een 'expeditie' (maakt aanhalingstekens) naar Ibiza en Mallorca. Het schijnt dat de algengroei daar lelijk huis houdt (knipoogt). Of Bali misschien. Is daar geen Oerang-Oetang met uitsterven bedreigt? In de buurt van de Sheraton? (knipoogt nogmaals)'

'Zo zie je maar: de tijd dat mensen lachten met mijn rare voornaam is voorbij, ik heb het helemaal voor elkaar. Hahaha, wie laatst lacht, best lacht! So long suckers, ik vertrek weer op avontuur!! No rat race for me, adventure is waiting! Hahahahaaaaaaa!! (demonische lach)'

No comments:

Post a Comment