Monday 6 January 2014

Peter Mertens (PVDA) nieuw gezicht campagne Louis Vuitton

Peter Mertens, partijvoorzitter van de PVDA en gemeenteraadslid in Antwerpen, wordt het nieuwe gezicht van de zomercollectie 2014 van Louis Vuitton. Het gaat om een nog te lanceren mannenkledinglijn, genaamd 'Bolsjewits Chic', die iets goedkoper zal zijn dan de traditionele stukken van Louis Vuitton, maar nog steeds 90% overpriced. Het modehuis hoopt via Peter Mertens de collectie een rebels en recht-voor-de-raap karakter te geven. Voor de fotoshoot zal Peter Mertens naar een safaripark in Afrika overgevlogen worden, alwaar een setting zal worden gecreëerd, met een zetel en een koffietafel, terwijl Peter Mertens de Pravda doorbladert. Peter Mertens had naar verluidt aangedrongen op een minder geldverspillende fotoshoot, bijvoorbeeld in Antwerpen of Brussel, maar heeft geen inspraak in het artistieke aspect van de campagne.

Op de vraag waarom Mertens heeft ingestemd met een deal met een merk dat als symbool zou kunnen staan voor het kapitalisme, is hij kort: "Voor het geld. Simpelweg voor het geld. Keith Richards, Bono en zelfs kameraad Gorbatsjov hebben hun broek al laten zakken bij eerdere campagnes, en als zulke rijke sterren dit al mogen doen, waarom ik dan niet? Ik kan het geld goed gebruiken. Zij hebben hun geld weggeschonken aan goede doelen, als ik mij niet vergis. Ik ben van plan om met mijn gage de strijd tegen het kapitalisme op te voeren, ook tegen LVMH, ja. Ik heb dit trouwens contractueel laten vastleggen dat ze mij niets kunnen maken als ik mij negatief over het concern uit laat. Bernard Arnault is mij al langere tijd een doorn in het oog, ik heb dit nooit onder stoelen of banken gestoken. Hij is van Frankrijk naar België verhuisd enkel en alleen om belastingstechnische redenen, en dit is aanstootgevend. Het geld van de Bolsjewits Chic campagne kan ik goed gebruiken om zijn geldstromen nog beter in kaart te brengen. Fight fire with fire, jawel! Het enige probleem waarvoor ik nog geen oplossing gevonden heb, is wat ik ga doen met al die tassen en kleren die ik sowieso zal mogen houden. Ik kan dergelijke merkkledij onmogelijk dragen, dat strookt niet met mijn imago. Die tassen, daar zal mijn vrouw wel blij mee zijn, maar die kleren gaan waarschijnlijk naar de kringloopwinkel, met spijt in het hart..."

Zijn ze bij LVMH niet bang van de verhoogde combattiviteit van Mertens en zijn strijd tegen het kapitalisme? "Nee, we hebben geen schrik van toekomstige acties van Peter, integendeel", klinkt het bij Sandrine Petillon, woordvoerdster van LVMH België. "Onze samenwerking is eenmalig en louter professioneel. Om eerlijk te zijn rekenen we een beetje op Peter om eerlijk en rechtuit ons imago te becommentariëren. We hopen dat zijn uitlatingen via de bekende sociale media opgepikt worden zodat de visibiliteit van de campagne verhoogt, een polemiek teweeg gebracht wordt en uiteindelijk de verkoop aanzwengelt."

No comments:

Post a Comment