Thursday, 17 January 2013

Kledingmerk Gaastra gaat klanten vergoeden die Gaastra willen dragen



Kledingmerk Gaastra gaat voortaan klanten betalen die hun kledij willen dragen. Gaastra, bekend voor hun vrijetijdskledij met opzichtige logo's, is door een rechtbank in Den Haag veroordeeld tot het betalen van sponsorbijdragen aan consumenten die hun kledij dragen. Doordat hun logo's gemiddeld 4 keer per kledingstuk zichtbaar zijn, vallen deze wettelijk gezien onder gesponsorde kledij. Dit betekent dat Gaastra eigenlijk een vergoeding moet voorzien voor elke opdruk van hun naam of logo. Concreet zal de consument voortaan een contract kunnen ondertekenen in de winkel, dat hem in staat zal stellen om een vergoeding te ontvangen in verhouding tot het aantal keer dat hij items van Gaastra draagt, en de grootte van de logo's. Hoe dit gecontroleerd zal worden, is nog niet duidelijk.
Mode-experte Vicky Dams licht de uitspraak toe: "Eerlijk is eerlijk. Bij een persoon die Gaastra draagt, kan iedereen vanuit elke ooghoek het logo van Gaastra zien. Dit is zonder meer een vorm van reclame. Daar moet ook iets tegen over staan. Of ik zelf ooit zulk een contract zou ondertekenen? Ben je mal! Ik heb wel iets anders te doen dan mijn steun te verlenen aan overgeprijsde snobkleren. Thanks but no thanks."

No comments:

Post a Comment